Gereksinim yönetimi modelleri

Gereksinim yönetiminde seçeneklerimiz nelerdir, temel bir liste yapmak istiyorum. Böyle bir çalışmaya girişince yapılacakları yaptım, temel bir literatür taraması, google, wikipedia ve uzmanına başvurdum. Biraz detay verebilirim sanırım burada..
 
Literatür deyince, hemen başvurduğum bazı kaynaklar vardır, oralarda pek çok kez kolayca sonuç elde edebiliyorum. Bu kaynakların başında swebok geliyor (bkz: www.swebok.org), Rapid Development (Steve McConnell, MS Press) ve CMMI rehberleri (www.sei.cmu.edu) geliyor. Bunlar hemen hemen her ilgili arayışta kullandığım ilk kaynaklardır, ilgili derken, yazılım mühendisliği ile ilgili tabii, bazen fazla dar bakıyorum galiba hayata :)…
 
Tabii liste hazırlamak için sadece bunlarla yetinmek yetmez, daha çok kaynak gerekir. Konuya göre bildiğim kaynaklara bakarım hemen ardından sonra da uygun olduğunu düşündüğüm anahtar kelimelerle google. Ancak durum bu sefer çok parlak değil, çünkü istediğim kadar detay ve çok seçenek bulamıyorum.
 
Gereksinim yönetimi için model teşkil edebilecek yaklaşımlardan bahsediyorum. Bir şirketin gereksinim yönetimini şekillendirecek temel yöntem ve metodlar. Maalesef ilk düşünmede aklıma gelen üç yöntemden başka da bulamıyorum. Tabii aramaya devam, özellikle swebok’u daha detaylı inceleyip, referanslara dalmalıyım. Peki bu ilk üç model nedir, hemen sıralayalım:
 
1. Use case realization
Temel yaklaşım. Kuralcı (prescriptive) olarak da adlandırılan, gereksinimlerin detaylandırılması ile işe koyulan yaklaşım. Senaryolar, özellikler gibi farklı isimlerle anılabiliyor, ama bence use-case en uygun örneği bu yaklaşımın. Özelliklerin detaylı olarak tanımlandığı, gereksinim yönetiminin dokümantasyon ağırlıklı yönetildiği bir metod use-case.
 
2. Kullanıcı hikayeleri (user stories)
XP yaklaşımı. Use case ile aynı maksatla kullanılıyor, ama aynı değiller, diye açıklıyor extremeprogramming.org sitesi. Önemli iki farkı var: use case kadar detaylı ve dokümante değil (çünkü müşteri zaten hep orada olmalı..) ve müşteri tarafından hazırlanıyorlar. Bu bence gerçekten devrilci bir yaklaşım, ama ciddi şüphelere neden olmuyor değil. Bence uygulanması oldukça zor, özellikle müşteri tarafından hazırlanacak şekilde. Birincisi müşteriler bu konuda tecrübeli olmayabilir (yazılımcıların yardımcı olması bekleniyor zaten) ayrıca müşteriler bu işlerle uğraşmaya gönüllü değil (zaten bu durumda XP uygulamayın denebilir). XP de bu risklere dikkat edilmesini salık veriyor zaten.
 
3. Liste yaklaşımı
Scrum product/sprint backlog bu konudaki en detaylı yaklaşım şu ana kadar gördüğüm. Basitçe tüm isterleri bir liste olarak takip etme üzerine kurulu. Use case kadar detaylı bir yönetim imkanı sunmadığı aşikar, ama zaten yaklaşım da bu kadar detaylı yönetmeye gerek olmadığı yolunda. Özellikle şartların baştan belirlendiği ve kontrata konu olan projelerde uygulanması pratik sorunlar getiriyor.
 
Bunlardan tamamen ayrışan, farklı yaklaşımlar da bulunuyordur diye düşünüyorum. Aramaya devam ediyorum, ancak ana modellerin bunlar olduğunu düşünmek de çok yanlış olmayabilir.
Bu yazı Yazılım mühendisliği içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Gereksinim yönetimi modelleri

  1. aylin dedi ki:

    Türkiye\’de Gereksinim Yönetimi konusunda BTG (Bilgi ve Teknoloji Grubu) şirketi gayet başarılı diye duydum (www.btgrubu.com). Gerçekten çok önemli bir konu ve geçiştirmeyip iyi bir şirketten yardım almak lazım. Başka başarılı şirketler var mı?

  2. Kerem dedi ki:

    Bu yorumu kaçırmışım maalesef, yeni gözüme takıldı. Naçizane, şirketimin iştigal alanıdır: http://www.i-con.com.tr

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s