Kurumsal BT’nin geleceği – 1

Biraz fikir jimnastiği yapsak. Gelin, kurumsal bilgi teknolojileri departmanları önümüzdeki dönemde nerede olacak, fikir yürütmeye çalışalım. Önümüzdeki dönem derken de, beş ve on yıllık yakın geleceğe odaklanalım.
 
Bugün kurumsal BT’nin yaşadığı temel sorun kaynak yetersizliği ve üretkenlik gibi duruyor olabilir, ancak bence temel sorun verimlilik. Önümüzdeki yakın dönemde BT sahip olduğu kaynakları daha verimli kullanmaya, daha fazla kaynaktan faydalanabilir hale gelmeye ve yönetim süreçlerine yönelecek. Bu üç maddeyi açmaya çalışalım:
 
Şu anda BT yönecileri kendilerinden tamamlanması beklenen projelerle boğuşuyor. Çoğu kez ellerindeki kaynakla üretebilecekleri çıktıyı ölçemedikleri için kapasitelerini basit bir değerle ifade edemiyorlar. Örneğin üretimin böyle bir sorunu yok, çünkü elindeki tesislerde hangi üründen ne kadar zaman ve zahmetle ne kadar ürün çıkar biliyorlar ve ölçebiliyorlar. Ama elli kişilik bir kurumsal yazılım ekibinden kaç proje çıkar diye sormak bile anlamsız, çünkü proje ile herhangi bir boyut ifade edemiyoruz. Ayda kaç satır kod yazarlar desek bunun bile hiçbir manası olmuyor, çünkü işi yapmak için kaç satır lazım bunu bilmiyoruz! Yardım masası ve operasyon için kaynak/hizmet oranı belki ölçülebilir ama kurum içi anlık mesajlaşmayı devreye almak için ya da bekleyenmeyen enerji sorunu sonrasında açılmayan veritabanı için ne kadar kaynak gerektiğini; yani kısaca kapasiteyi ölçmek bir sorun. Bu sebeplerden faal kurumların BT’leri üzerlerine yağan proje yağmurunda, sel sularına kapılmamak için direnirken başka şeyler için zaten pek vakit bulamıyorlar.
 
Yakın zamanda BT yöneticileri ellerindeki kaynakların kapasitesini ölçmeye çalışacaklar ve verimliliklerini sorgulayacaklar. Bunun için temel süreçlerin tanımlanması ve ölçmeye başlamak gerekiyor.
 
İkinci adımda BT yöneticileri acımasız bir gerçekle yüzleşecekler: ellerindeki kadrolu kaynaklarla tüm projeleri yetiştirmeleri asla mümkün olmayacak, üstelik çalkantılı pazar koşullarında bu kadrolar asla yeterince hızlı genişlemeyecek. Şu an düşünebildiğim tek çözüm dış kaynak kullanımı. Çeşitli yöntemler var, daha önceki blog girdilerinden birinde kontrat tiplerinde bunları gözden geçirmiştik.
 
BT yöneticileri, bu yollardan bir veya birkaçı birlikte kullanılarak kaynakları çoğaltmayı tercih edecekler. Buradaki temel sorunları çözmek için dışkaynak, sözleşme ve tedarikçi yönetimi süreçlerini yapılandırmaları gerekecek. (Tercihin artacağı model hakkında da bir öngörüm var, ama başka bir girdi konusu..)
 
Verimlilik arttıkça artan yönetim yükü, BT yöneticilerini içinden çıkılmaz bir girdaba doğru çekebilir. Bir kısım yönetici ard arda proje başarısızlıkları yaşarken, bir kısım kendini projelerden sıyırıp yönetim süreçlerini geliştirmeye yönelecek. Bazı sektörlerde bu zorla, bazılarında ise gönüllü olarak gerçekleşecek.
 
Böylece bundan beş sene sonra -doğal olarak- bugünkünden daha olgun bir kurumsal BT ortamı ile karşı karşıya olacağız. Sonraki beş sene, yani bugünden itibaren on sene sonra bizi bekleyen tablonun radikal farklar taşıyacağına inanıyorum, ama bu yazı fazla uzadı, devamını ikinci bölüme bırakalım en iyisi..
Bu yazı Yazılım mühendisliği içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s